Sider

lørdag 17. august 2013

Sjokoladecupcakes med bringebær og marengsfrosting

Bringebær og sjokolade er en av mine favorittkombinasjoner. Faktisk var bryllupskaken vår en sjokolademoussekake med villbringebær, laget av Sverre Sætre! Leker ikke butikk når det er bryllup, altså... :-)
Dette er på ingen måte sammenliknbart med Sverres kake, men kombinasjonen er uslåelig! Takket være EU, importregler, kjølerom i trailere osv er friske bringebær stort sett tilgjengelig hele året, men de aller beste er de norske! 
Jeg kan i grunn putte bringebær i det meste, jeg... Her har jeg kombinert det med sjokolade. Sommerfriskt og lekkert.










Du trenger:
(12 cupcakes)
100 gram mel
20 gram kakaopulver
140 gram sukker
1 1/2 ts bakepulver
40 gram mykt smør
1,2 dl melk
1 egg
1/2 vaniljeekstrakt


ca 1/2 kurv bringebær

Marengsfrosting:

5 eggehvitter
3 dl sukker
1-2 ts presset sitronsaft
(vanilje etter smak)


Sett stekeovnen på 170 grader.
Kakene:
Bland mel, kakao, sukker, bakepulver og romtemperert smør i en mikser på lav hastighet til alt er blandet. Det skal bli en kornete blanding.
Pisk sammen egg, melk og vaniljeekstrakt i et desilitermål, og hell dette gradvis den i bollen, men maskinen går på lav hastighet. Skrap den fra sidene et par ganger, hvis nødvendig. Miks et par minutter til alt er blandet. Ikke overmiks! 
Kle et muffinsbrett med papirformer av ønsket farge, fordel røren i formene. Legg 2-3 bringebær oppå hver kake, og trykk de lett nedi røren.
Stek kakene ved 170 grader C i ca 20 - 25 minutter. La de hvile i muffinsbrettet i 5 minutter før du forsiktig overfører de til en rist. Avkjøl de helt på risten. 

Så til frostingen:
Jeg har valgt en marengskrem til disse. Det gjør kakene litt mindre mektige og fete, selv om kremen er søt er det i alle fall ikke masse smør i den. Denne varianten heter helt presis "Sveitsisk marengs", selv om noen omtaler det som Italiensk marengs. Hovedpoenget er at den lages i vannbad, og massen varmes opp mens den piskes. Da er den mer stabil, og tåler å sprøytes på cupcakes eller brukes som kakefyll/pynt. 

Lag i stand et vannbad. Jeg bruker stålbollen til Kitchen Aiden min til vannbad. Det går så bra! Har en halvhøy kjele som den går oppi uten å gå i bunnen. Så har jeg ca 4-5 cm vann i kjelen. Vispebollen skal ikke komme ned i vannet, kun varmes opp av dampen.
Skill eggehvite og plomme. Det må ikke komme plomme i hvittene, da vil du ikke få stiv marengs. Ha hvittene, sukker, sitron og ev vaniljefrø/ekte vaniljesukker i en stålbolle, og sett den over et vannbad. Begynn å piske med en håndmikser med en gang. Hvis du ikke har håndmikser, kan du bruke en ballongvisp, men det krever tålmodighet (og armstyrke). Visp til alt sukkeret et oppløst, og til massen har begynt å bli luftig. Kjenn mellom fingrene at du ikke finner sukkerkorn. Den skal også begynne å få litt temperatur (40-50 grader). Det tar fra alt fra 4-8 min, ca. 
Sett miksebollen tilbake i miksmaser, og pisk videre på ganske høy hastighet med vispen til marengsen begynner å bli temperert igjen. Det tar ca 10 minutter. Ønsker du å farge kremen, kan du tilsette pastafarge nå. 
Ha kremen i en sprøytepose med valgfri tipp. Sprøyt kremen på avkjølte kaker, og dekorer eventuelt med ønsket pynt. Jeg har brukt et nydelig krymmel (vermicelli) laget av hvit sjokolade fra Squires Kitchen. Da smaker det faktisk godt også! Du finner de HER.

Disse cupcakene holder godt et døgn, ved behov. De bør oppbevares kjølig (kjølig romtemperatur), men ikke kaldt. Lykke til med bakingen!













Her har jeg fått litt pyntehjelp av to 10-år gamle jenter i nabolaget. De var på et lite cupcakekurs hjemme hus meg for å lage og pynte cupcakes til sin egen bursdag! Her har vi farget frostingen rosa og lilla. 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...