Sider

mandag 10. desember 2012

Biscotti med smak av jul.

Denne uken har jeg blitt lokalkjendis! Min lokalavis, Laagendalsposten, hadde for noen uker siden en utlodning av et gavekort på 500 kroner til en av de lokale bloggene på bloggportalen sin. Og jeg ble trukket ut! Så heldig jeg var.

I den forbindelse ville de lage et lite innslag om meg og matbloggen. Et par uker etter åpner jeg lørdagsavisen (vel, trengte i grunn ikke åpne den en gang), og wham-bam; der var jeg! Tre hele sider med masse bilder. Til og med min superassistent, Junior, var avbildet! Litt skummelt, litt gøy, og mine 15 minutter med berømmelse er brukt opp.

Det som egentlig var mest hyggelig, var alle tilbakemeldingene jeg fikk fra kjente og ukjente. Og at folk ble inspirert til å bake mine biscotti. Det er det aller beste!


Så, uten mer om og men; her er den gode oppskriften.

Ingredienser:
250 gram hvetemel
200 gram sukker
1 ts bakepulver
70-75 gram mandler, grovhakket
Revet skall av en appelsin
Ca 1 spiseskje revet frisk ingefær (eller 1 ts tørket)
Ca 2 egg

Sett ovnen på 180 grader.

Begynn med å blande det tørre. Riv appelsinskall og ingefær ned i det tørre. Visp sammen to egg. Mens mikseren går , har du i eggene, litt av gangen. Deigen skal være myk og lett å forme til en pølse, men ikke så klissete at den mister fasongen.
Tilsett mandlene til slutt. De skal kun blandes lett inn. Det er lurt å bruke en mikser med eltekrok, eventuelt hendene.

Form deigen til en pølse, og legg den på en stekeplate kledd med bakepapir. Stekes nest nederst i ovnen i ca 25-30 minutter. Den skal kun bli litt gyllen, ikke brun.

Ta kaken ut av ovnen, og legg den over på en fjøl. Senk ovnstemperaturen til 150 grader. Med en god brødkniv skjærer du nå tynne skiver på skrå, ca 0.5 - 1 cm tykke. Legg kakeskivene tilbake stekebrettet, og tørk de i ovnen i ca 10-15 minutter. Her er det tykkelsen på skivene som bestemmer. Husk at kakene fortsetter å bli sprø litt etter at du har tatt de ut også.


Avkjøl kakene på rist, og oppbevar de i tett boks. PS: HER kan de lese en mer utførlig beskrivelse (med bilder) av hvordan du lager biscotti hvis dette er første gangen :-)

Smaker nydelig med en god kopp julekaffe!

Midtsidepiken:


4 kommentarer:

Siri sa...

Så gøy! Grattis :)

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk, Siri! Det var i grunn litt artig og...

Stine L. Knudsen sa...

Veldig hyggelig at jeg fikk komme på besøk til deg og lage reportasje! :)

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk, Stine. Hyggelig å ha deg på besøk og!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...