Sider

søndag 12. august 2012

Pai med kylling og spinat.

Sommeren nærmer seg slutten, og det gjør en lang lærerferie også. Jeg har hattdet ganske så bloggfritt i sommer, men har laget mat og tatt bilder, så det skulle dukke opp ett og annet nytt etter hvert. Det er kommer mange nye og spennende oppskrifter etter hvert!

Dagens pai må få komme først, for den var så vellykket og smakfull. Som enkelte kanskje har observert, har jeg et litt større fokus på sunne middager de siste månedene, og denne paien oppsto i et forsøk på å lage en sunnere paideig. I tillegg har Junior fått smaken på Quiche etter vår Paristur, så hvis jeg kaller det en Quiche, spiser har med stor glede…


Dette trenger du:
Deig:
1,5 dl fullkornsmel/sammalt hvete
1,5 dl hvetemel
25 ml olje
50 ml kesam
25 ml vann

Fyll:
400 g kyllingfilet
1 pose spinatblader
1-2 fedd hvitløk
ca 2 dl revet ost, gjerne blandede rester.
3 egg
2 dl skummet melk
Salt, pepper og litt sterkt paprikakrydder/chilipulver

Stek kyllingen i ovnen i et ildfast fat med lokk eller folie over ven 200 grader i 13-17 minutter, avhengig av størrelsen. Jeg brukte to fileter fra Jacobs (kjøpt på Meny), det var 400 gram til sammen. Kyllingen skal være knapt gjennomstekt. La den hvile før du skjærer den opp, gjerne mens du lager bunnen og forbereder resten av fyllet.

Bland det tørre til deigen. ha i olje, kesam og vann, og bland godt. Det er mulig du må bruke litt mer vann. Deigen skal kunne kjevles, men ikke være klissete.

Kjevle deigen så den passer i paiformen. Jeg brukte en 26 cm form, den passet akkurat. Etter at du har tilpasset deigen i formen, prikker du bunnen med en gaffel. Forstek deigen ved 200 grader i 12-15 minutter. Fordi det er så lite fett i deigen, faller ikke kantene så lett ned. Det er derfor ikke nødvendig å fylle paiskallet med noe under steking.


Mens paien forsteker, vasker du spinatbladene og kjører de i en salatspinner, eller rister vannet godt av. Rens hvitløk og finhakk den. Ha en spiseskje olje i stekepannen, og fres hvitløken forsiktig et par minutter. Ha så i spinaten, og la den falle sammen. Det blir overraskende lite igjen, men det smaker nydelig!


Fordel spinaten i bunnen av paien og strø over halvparten av osten. Jeg brukte noe lett Synnøve, og litt cheddarrester i osteblandingen. Skjær kyllingen i skiver og fordel utover paien. Visp lett sammen egg, melk og krydder. Hell eggestanden over, nesten til kanten. Jeg hadde en ganske lav paiform, så jeg fikk litt til overs. Fordel resten av osten på toppen.


Stek paien ved 200 grader i ca 15 minutter. De siste 5 minuttene økte jeg temperaturen til 225 grader og satte over på varmluft for å få litt god farge på osten.
La paien hvile i 5-10 minutter før du skjærer opp og serverer. Server med salat eller grønnsaker til, jeg brukte dampet broccoli i dag. Passer til middag til 4 eller lunsj til 6.

 Dette er en sunn og veldig god pai som du kan spise med god samvittighet!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den må bare prøves. Jeg elsker pai. :-))))

Cathrine Møller Øyen sa...

Så bra! Den var en hit i heimen!!

Nick sa...

Måtte prøve denne til middag i dag, og dæven... den var knallgod! Valgte å bruke 100g Cottage Cheese og 1dl Ekstra Lettmelk i stedet for 2dl Skummet for å få litt ekstra proteiner, men tror ikke det utgjorde store forskjellen ellers.

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk, Nick! Så hyggelig!!

Mvh Cathrine

Anonym sa...

Første paien jeg har laget. Den var supergod!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...