Sider

mandag 11. juni 2012

Reisebrev fra London, del I.

Jeg har fylt 40 i helgen, og på torsdag ble jeg “kidnappet” av min mann og dratt av gårde til Gardermoen. Min sjef og min mann hadde konspirert i bakgrunnen, og jeg visste ikke noe. Veldig spennende å slippe kontrollen for en gangs skyld. Men dermed var det også så som så med eget forarbeid, så jeg ble veldig glad da jeg forsto at min mann hadde lagt ned et godt stykke arbeid i dette.


Det finnes utallige hotell og restauranter i London, men jeg vil gjerne anbefale de vi brukte og likte, så kanskje det kan hjelpe en annen Londonfarer som må planlegge selv, eller kan friste noen til å velge London neste gang de skal ut på tur?




Jeg har selv bodd i London en periode på begynnelsen av 90-tallet, men mye er endret siden det. Men en ting er det samme: The Tube! Den enkleste og beste måten å komme seg fram på er faktisk under bakken. Min mann hadde forhåndskjøpt påfyllbare kollektivkort, såkalte Oystercards. Det viste seg å være genialt! Bare å gå rett på undergrunnen til London fra Heathrow, og alle busser og t-baner i London var inkludert. Vi hadde fylt det opp med £20, og det var mer enn nok. Tror jammen meg vi har igjen nesten halvparten, til neste gang. Forhåndskjøp det her hjemme, og få det hjem i posten!


Hotellet min mann hadde funnet, her St. Giles Hotel i sentrum, 1 minutt fra Tottenham Court Road stasjon. Så vi kunne gå rett fra undergrunnen og bort til hotellet, det var 150 meter! Nydelig hotell, med flott service. Vi var til og med så heldige at vi ble oppgradert helt gratis til Executive room, det må ha vært fordi jeg så så blid ut!?!? Eller tilfeldigheter… Flott og sentralt hotell, som vi helt klart velger neste gang også! I tillegg hadde hotellet en fantastisk ekstrafasilitet, nemlig gratis trening i et kjempestort treningssenter 25 meter unna. Det var det vanvittig mye! Store saler med spinning, over 100 treningstimer om uken og 25 meters basseng! Så hvis du ikke får gått nok i selve London, ta en tur på mølla eller ellipsemaskinen.


Nyter en Frappuchino på Starbukcs
Når det gjelder restauranter, kan jeg anbefale mange og få. Dette er en smakssak. Det finnes tonnevis av kjederestauranter, og de færreste er noe særlig spesielle. Jeg har god erfaring med Garfunkel’s. de lager enkel og god britisk mat, og her kan du trygt spise frokost, lunsj eller middag. Ganske rimelig er det og. Pret A Manger har gode sandwicher, det samme har Boots og Starbucks. Går du litt vekk fra hovedgatene, finnes det mange flotte steder. I Soho (som er rett ved hotellet vi digger)finnes det uante mengder serveringssteder, og Chinatown ligger i dette området.


Beskjeden fasade, men åååå så elegant (bilde fra nett)
Men den store “høydaren” var HAKKASAN restaurant. En moderne vri på kinesisk mat. Dette likner ikke noe kinesisk jeg har spist før, men likevel med kjente smaker og ingredienser. Dette er en restaurant du kanskje bør forhåndsbestille bord til, og du kan godt pynte deg litt hvis du vil. Middagsserveringen starter kl 18. Skal du rekke teater, bør du komme litt før, ta en drink i baren og be om å få se menyen mens du venter. Ta deg likevel tid til å høre kelnerens anbefalinger. De vet virkelig hva de snakker om. Det tusser av kelnere, som passer på vannglass og mat og følger deg til toalettet. Bare nyt det, det er ikke så ofte vi nordmenn opplever slik service! Vi tok i mot kelnerens råd, og for å si det slik; vi gikk tilbake for lunsj dagen etter!

Fra det nydelige interiøret (bilde fra nett)
Prøv den fantastiske Crisp duck salad, eller lammesalat med peanøttsaus. Det var helt nydelig!! Og dette var bare forretten… Forrettene ligger på £ 10-15, og hovedretten fra £ 17-25 for kjøtt, fisken var litt dyrere, og Wagyu beef (som vi spiste) kostet £ 61. Litt i overkant, men verdt hver krone! Det er fra kvegsorten Wagyu Kobe-biff kommer! Og så serverer de VOSS vann der!!! Haha...
De har også en treretters lunsjmeny til £ 29, som også serveres til middagsgjester mellom kl. 18 og 19, altså til de som skal på teater.
Denne restauranten anbefales virkelig!! Det var en unik matopplevelse, med priser som tilsvarte en middels dyr norsk restaurant.

Dette var det første reisebrevet fra London, jeg skal også skrive om matmarkedet vi var på, og besøket på Hummingbird bakery. Følg med!



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...