Sider

mandag 4. juni 2012

Hjemmelaget Granola.

For noen uker siden var jeg i Oslo på klassetur med kokkeklassen min. Veldig fin og lærerik opplevelse. På vei tilbake til toget måtte vi stoppe et par steder på Karl Johan. Ben & Jerry’s og United Bakeries. Jeg må alltid innom sistnevnte for å kjøpe brød ( i flertall) når jeg er i Oslo, de har så mye godt! På disken sto det noen lekre poser med Hjemmelaget Granola, og den ene ble med hjem. Takk og lov at jeg ikke visste hvor gode de var, eller hadde jeg tatt med meg alle! Den jeg kjøpte var smaksatt med tranebær, makadamianøtter og hvit sjokolade. Sprø, knasende og søt!
Så etter å ha spist opp posen, var det fram med ingrediensboksene. Her skulle det stekes granola!
Flere varianter etterpå kom jeg frem til denne oppskriften. Det ble veldig god, men uten hvit sjokolade. Og dermed nok litt sunnere… Jeg regnet ut næringsinnholdet, og kom til at 100 gram ferdig vare inneholder ganske nøyaktig 300 kcal.

Dette smaker så utrolig godt over litt jogurt, eller på toppen av litt friske bær med vaniljekesam. Deilige mellommåltider som er kjappe og gode. To gode spiseskjeer er ca 25 gram, altså 75 kalorier. Og energien varer lenge!




Her kommer oppskriften:
10 dl (450 gram) havregryn, lettkokte
½ dl varmt vann
½ dl (50 g) appelsinjuice
½ dl (75 g) honning
½ dl (30 g) lyst brunt sukker
2 ss (30 g) rapsolje
50 g pekannøtter
½ dl (30g ) tørkede tranebær
1 dl (60 g) gresskarkjerner

Sett ovnen på 135 grader. Bland honning, brunt sukker og appelsinjuice med det varme vannet, og rør til sukkeret har løst seg opp. Ha havregrynene i en bolle, og hell væsken over. Bland godt, og fordel utover en bakepapirkledt stekeplate. Sett inn i ovnen. Hvert 15. minutt vender du litt på grynene.


Del pekannøtter i to eller fire. Når grynene har stekt i 30 minutter, vender du inn pekannøttene. Etter 45 minutter vender du gresskarkjernene og tranebærene inn. Etter ca en time bør du smake. Er de slik du vil ha de? Liker du de ennå bedre stekt, lar du de bare stå lengre. Jeg skrur nå av ovnen og åpner døra. Så lar jeg platen stå i ovnen med døren åpen til granolaen er avkjølt.
Når du er helt sikker på at den er kald nok, har du den over på en tett glass eller en tett boks. Jeg har en lekker krukke som jeg har kjøpt på Nystad Gårdsutsalg. Her holder den seg sprø og fin i minst en uke, kanskje mer. Den rekker aldri å bli noe særlig eldre her i huset…

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...