Sider

torsdag 10. mai 2012

Kylling- og nudelsuppe

Noen ganger oppstår nye retter helt plutselig på kjøkkenet mitt. Denne gangen var den en liten kyllingfilet-rest fra fryseren som fikk ballen til å rulle. Resten hadde jeg i kjøleskapet, men heldigvis skrev jeg opp hva jeg hadde i umiddelbart, for dette smakte så veldig godt! Da er det godt å ha en oppskrift til neste gang, for dette var en god suppe som skal lages igjen.
Junior mente det smakte som thaisuppen han hadde smakt på butikken med Mimmi, men det vet jeg ikke noe om. Sikkert en smaksprøve de har delt ut ett eller annet sted. Uansett, både liten og stor digget denne!


Du trenger:
300 g rå kyllingfilet i strimler
1 liter kyllingkraft (ev. vann + kyllingbuljongterning)
½ -1 søtpotet
3-4 vårløk
½ chili
½ kinesisk hvitløk
2-3 cm frisk ingefær
½ presset lime
½ pakke eggnudler (100-125 gram)
1 dl kokosmelk

Varm opp kyllingkraft eller vann + buljongterning. Skjær kyllingfileten i strimler. Skrell søtpoteten og del den i små terninger. Ha kylling og søtpotet i det kokende vannet, og la det småkoke i ca 3-4 minutter.
Ha så i finhakket chili (her kan du velge om du vil bruke frøene eller ikke, jeg brukte ca halvparten av frøene), revet ingefær, revet hvitløk, vårløk i skiver og til sist nudlene. Disse brakk jeg opp noe, så det ikke skulle bli så vanskelig å spise.
La dette koke videre i 4-5 minutter, før du smaker til meg kokosmelk og lime. Prøv deg frem om du vil krydre litt med salt og pepper. Bruker du buljong, kan det være salt nok.
Server umiddelbart, og pynt gjerne med en limebåt. Nydelig og hjemmelaget hverdagsmiddag i en fei!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...