Sider

tirsdag 29. mai 2012

Hvetesnurr med bringebær og vaniljekrem

Jeg elsker å variere søt gjærbakst, og noen smaker er verdt et innlegg på bloggen. Disse bakte jeg ved en tilfeldighet. Det sto en halv pakke Piano vaniljekrem igjen etter at jeg hadde bakt skoleboller. Bringebær er nok noe av det beste jeg vet, og passer i grunn til det meste. En vellykket kombinasjon!

Deigen kommer fra Morten Schakendas fantastiske bok, Boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom.
Du finner en grundig trinn-for-trinngjennomgang av gjærdeigen her! Disse bollene blir alltid flotte og saftige, om du følger trinnene i oppskriften.
Jeg baker som vanlig med Kvelde Mølles hvetemel, som er sterkere og mer finmalt enn vanlig hvetemel og derfor gir flottere bakst. Jeg får melet mitt fra Linn som driver Nystad Gårdsutsalg ved Efteløtbrua utenfor Kongsberg.Det finner du på Facebook HER! Jeg har sett at hvetemel fra Kvelde i Lågendalen er tilgjengelig i veldig mange Menybutikker. Til og med i Kristiansand har jeg sett det i hyllene. Det er verdt de ekstra kronene, for du får mye bedre bakverk.



Så til snurrene!


Du trenger:
1 porsjon bolledeig (
se her)
1/2 pakke vaniljekrem

100-150 gram friske bringebær
eller tinte
Klikk på lenken til bollene mine, og lag deigen etter denne metoden. Da er det umulig å mislykkes! Etter at du har fulgt oppskriften på bolledeigen, og den har hevet ferdig,deler du den i to. Kjevle ut hver halvpart til et rektangel, og fordel vaniljekremen. Strø utover enten friske bringebær, eller tinte bærene uten eventuell avrent saft. La det være igjen en 10 cm bred kant uten bør eller krem. Dette er for at ikke fyllet skal tyte for mye ut under steking.


Rull sammen deigen som en rullekake, og avslutt med den siden som ikke har fyll. Skjær i skiver, og legg på en kledt stekeplate. . En slik deighalvpart blir ca 10-15 snurr, avhengig av hvor store du vil ha de. Dekk til med bakeklede eller halve plastposer, og etterhev i ca 1 time.


Ofte når jeg baker, lager jeg litt forskjellige ting av de to deighalvpartene. En porsjon boller kanskje, i tillegg til disse med bringebær, for ikke å snakke om de fantastiske Hvetesnurr med hvit sjokolade og pistasje! Eller hva med sjokoladesnurr? De har jeg bakt og avbildet, så de kommer i et seinere innlegg!

Når det er igjen 15 minutter på hevetiden, setter du ovnen på 180 grader over- og undervarme. Pensle med sammenvispet egg, og stek i ca 15-20 minutter. Du må rett og slett se an når de er ferdige. Størrelse og stekeovn er det utslagsgivende her.


Avkjøl på rist, og sørg for å smake på en mens den er lunken. Fort deg å frys ned en del når de er blitt kalde, ellers blir de lett spist opp!
For å få tilbake den ferske, nystekte følelsen etter frysen, kan du tine/halvtine de i posen, og gi de en kjapp runde i ovnen ved 160-180 grader i 3-5 minutter.

Kos deg med baksten...

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...