Sider

lørdag 7. april 2012

Lammestek

Lam hører for mange påsken til. Egentlig er det over hode ikke sesong for lam i Norge nå, men dette er en av de mange mattradisjoner som har røtter i religion. Offerlam, påske, Moses ut i ørkenen osv…
Greit for meg, jeg elsker lam. Samtidig tilbringer vi ofte påsken eller deler av den på hytta, uten innlagt vann. Det sier seg selv at det ikke alltid er like stas å kokkelere der, hvor alt vann må bæres. Men heldigvis finnes det løsninger på dette, og det enkleste er å lage mye av maten klar på forhånd. Som for eksempel lammesteik. Steik ferdig, skjær opp, frys ned. Middag på 1-2-3!
Jeg hadde en nydelig lammesteik fra Hallingskarvet liggende i fryseren, og den var akkurat passe til en påskemiddag pluss en smaksprøve i forkant.


Dette trenger du:
1 lammesteik
Rosmarin
Salt og pepper

Sett ovnen på 125 grader. Jeg legger hele steken rå i en ildfast form med lokk, for eksempel Ultra Pro til Tupperware. Gni steken med maldonsalt og nykvernet pepper, og rikelig med rosmarinkvister. Jeg stikker noen inn i hyssingen som steken er surret med, og legger litt rundt i formen. Stikk inn et steketermometer, og sett på lokket. Jeg bruker et digitalt steketermometer, og setter det på 65 grader. Da blir steken lett rosa. Steketiden er avhengig av størrelsen og formen på steken, men ca 1.5-2 timer.


La den avkjøle i formen, men pass på at ikke kjernetemperaturen fortsetter å stige. Da må du ta av lokket. Når steken er kald, skjærer du den i skiver.
Det blir masse kraft i formen, og den skal du bruke til saus. Jeg gjør det ganske enkelt; når kraften/skyen er kald, siler jeg den. Da blir fettlokket og store krydderbiter borte, samtidig som all smaken er igjen. Så varmer jeg krafta opp, og jevner med Maizena brun sausjevner.


Vi måtte ha oss en prøvesmak da vi lagde steken, og serverte med potetskiver og brokkoli. Potetene er skåret i cm-tykke skiver, lagt i delvise stabler i et ildfast fat. Ringe olivenolje over, og krydre med salt, pepper og hakkede urter som rosmarin og timian. Stek vad 220 grader i 10-15 minutter.


Resten av steken kan du fryse i skiver, samme med sausen. Varm opp sammen med poteter etter ønske, og du har flott påskemiddag klar når som helst!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...