Sider

onsdag 14. mars 2012

Grove Knekkebrød med valnøtter og hvetegrøpp.

Jeg er veldig glad i å både spise og bake hjemmebakte knekkebrød. Jeg har bakt (og spist) flere ulike varianter, og begynner å bli ganske stø på hvordan deigen skal være. Så i dag tok jeg sjansen på å trikse sammen min egen deig, litt etter hva jeg hadde lyst til å bruke.

Jeg har kommet over et skikkelig funn! Nystad Gårdsutsalg ved Efteløtbrua! (mellom Kongsberg og Hvittingfoss). Lenge har jeg lett etter favorittmelet mitt fra Kvelde Mølle i Lågendalen, men ikke funnet på en stund. Men på Nystad Gårdsutsalg fører de dette og mye, mye mer!!



Så før helgen var jeg på plass for å sjekke utvalget. Og det var godt! Jeg kom hjem med tre poser fulle av mel, honning, egg, eplemost og interiør. Og det kunne nesten ikke merkes på lommeboken! Jeg fikk nemlig med meg en god del “vareprøver” fra nydelige Linn som driver dette, for at jeg skulle gjøre meg kjent med produktene de har der. Jeg skal skrive om mer av dette etter hvert, men det som fanget min interesse mest, var et produkt fra Kvelde som heter Hvetegrøpp. Dette melet er grovere utmalt enn sammalt hvete, og hele kornet er brukt. Det er så grovt, at det må ligge i bløyt en time eller to før bruk. Det slo meg umiddelbart at dette måtte passe perfekt i knekkebrød!


Og det gjorde det virkelig!! Dette ble skikkelig gode knekkebrød, altså.


(Har du ikke hvetegrøpp, kan jeg anbefale to ting: dra til Nystad Gårdsutsalg og kjøp så snart som råd, eller bruk grov sammalt hvete så lenge.)

Du trenger:
2.5 dl hvetegrøpp
3.5 dl vann

2.5 dl grov sammalt hvete
3.5 dl havregryn
1.5 dl solsikkefrø
1.5 dl gresskarkjerner
1 dl linfrø
1.5 dl fint hakkede valnøtter
3 dl lunkent vann
1 drøy ts honning
1 ts salt
1 ts bakepulver


Bløtlegg hvetegrøppet i 3.5 dl lunkent vann. La dette stå ca 2 timer.
Gjør klar to stekeplater med bakepapir eller bakeunderlag, for eksempel silikon. Sett ovnen på 160 grader.


Bland resten av det tørre godt sammen. Rør ut honningen i vannet, og ha dette i det tørre. Ha også i hvetegrøppet, sammen med all bløytevæsken. Rør sammen. Fordel på to stekeplater. Sørg for å fordele det jevnt utover, ellers blir de så ujevnt stekt. Jeg bruker hendene til å klappe røren utover med, sammen med en slikkepott. Det går veldig fint så lenge du væter hendene godt.


Sett begge brettene i ovnen på 160 grader varmluft. Etter 10 minutter tar du de ut, og ruter de opp med en pizzarulle eller liknende, og setter de inn igjen. Jeg rutet det ene brettet i 20 og det andre i 12 biter. Det er fordi jeg ville ha både store og små knekkebrød. Stek videre ca en time. Jeg liker å flytte litt på brettene, og butter plass på de minst en gang, samtidig som jeg også snur de inn-ut et par ganger. Da får de jevnere farge, selv om det ikke er til å unngå at de blir litt sprøere/brunere i kantene. Jeg senker varmen til 150 grader etter 20-30 minutter, for å unngå for mye bruning.
Etter til sammen ca 1 time og 10 minutter, er de ferdige. Jeg skrur av ovnen, og setter døra på gløtt.


Når ovnen er kald, legger du knekkebrødene over på en rist, og lar de stå i minst 2 timer til, før du har de i en tett boks, for eksempel den du akkurat tømte for julekaker…


Varer lenge i boksen, og smaker fortreffelig. Grove og gode, og kan spises med masse god samvittighet!

2 kommentarer:

Siri sa...

Knekkebrød er et prosjekt jeg har planlagt å prøve meg på lenge ... Burde kanskje få ut finger'n! Dette så kjempegodt ut.

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk Siri!
Det var hyggelig. Elsker din blogg også, håper på en tur til London snart. Da skal jeg jammen besøke mange av de stedene du har skrevet om!
Cathrine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...