Sider

mandag 9. januar 2012

Laks med agurksalat.

Til jul var jeg så heldig å få den nye boken til Lise Finckenhagen, Fredag hele uka. Av min sønn på 6 år. Denne boka skulle det være, og ingen andre. Hun hadde jo til og med veska full av grønnsaker. Vet ikke hva som trigget, kul veske eller grønnsaker?
I alle fall, det ble lest fra perm til perm i julen, og gule lapper ble strategisk plassert. En av de tingene som nærmest lyste mot meg, var denne agurksalaten. Av og til skal det ikke så mye til for å gjøre hverdagsmaten litt mer spennende, og dette var det som trigget meg. Laks, poteter og en ny vri på grønnsakene. Jeg har endret originalen litt, her er min variant.


Du trenger:
1 agurk
1 rødløk
1 vårløk eller to
1/2 rød chilli eller 1/4 teskje tørket chilli
1 dl lettrømme
2 ss olivenolje
1 ss hvitvinseddik
salt og pepper

Start med å dele agurken i to på langs. Bruk en teskje til å skrape ut kjernen. Ta så grønnsakskrelleren din, og "skrell" lange strimler av agurken. Det blir så lekkert! Rens rødløken, og del den i tynne båter. Skjær vårløken i ringer.
Bland sammen rømme, olje og eddik til en dressing, smak til med salt og pepper. Hvis du har fersk chilli, fjerner du frøene, og skjærer sen i tynne ringer. Bruker du tørkede chilliflak, blander du de i dressingen. Bland lett dressingen med grønnsakene. Tilbered laks og poteter som du pleier, og server denne nye agurksalaten til.

Nydelig!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...