Sider

søndag 11. desember 2011

Hjemmelaget vaniljesukker.

Vaniljesukker er ikke bare vaniljesukker! De fleste vaniljesukker du kjøper i butikken, inneholder utelukkende kunstig vaniljearoma, og har aldri satt sine ben i en vaniljestang. Derfor bruker jeg mye ekte vaniljeekstrakt, som jeg kjøper i utlandet. Men det er ganske dyrt for ei som baker en del... Jeg har sett flere blogger som opererer med oppakrifter på hjemmelaget vaniljesukker, men i mitt hode har jeg lenge hatt et minne om Jamie Oliver som laget dette på TV. Det er mange år siden, og jeg har ikke sett det i noen kokebok heller. Så jeg laget min egen versjon, inspirert av Jamie. Dette blir mye, så da kan du jo fylle noen gamle glass og gi til venner og familie. Hjemmelaget julegave, som jeg skulle tro svært mange setter pris på!
Her er fremgangsmåten.



Du trenger:
500-600 gram sukker
3-4 vaniljestenger
en blender eller foodprosessor

Jeg var så heldig å ha noen lettere inntørkede vaniljestenger liggende, men har du ikke det, lar du stengene ligge fremme på benken noen dager. Det gjør ikke noe om de er helt harde så de knekker, smaken er der likevel.
Ha sukker i en blender. Ha i de tørre vanlijestengene i, og sett i gang blenderen. Kjør til det ser ut til at det meste er hakket, 10-20 sekunder i min Kitchen Aid. Finn frem en bolle og en melsil. Ha mesteparten av vaniljesukkeret i silen, og sikt gjennom. Hvis det blir noen biter igjen, kjør de tilbake i blenderen sammen med litt av sukkeret. Fortsett slik et par ganger, til så godt som alt har passert sikten. Kast ev. biter som ikke vil la seg hakke.

Ha sukkeret på tette glass, og skal du gi bort kan du gjerne lage en etikett og sette en sløyfe på. Min er til meg fra meg!
Og jeg har allerede begynt å bruke av det, vaniljecupcakes i helgen! Det ble nydelig! Har du er forkjærlighet for å vite hva du putter i deg, er jo dette supert! Bruk gjerne økologisk sukker og vanilje, da blir det ennå renere.
Det blir nok en runde til så vellykket som dette var! Og da blir det vel noen gaver også! Gamle glass fra barnemat, Hapå osv er supre til dette! Kos deg med baksten!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...