Sider

tirsdag 29. november 2011

Speltvafler

I dag skal jeg ha kaffegjester, og da skal jeg servere disse. Det blir mye kaker og godt nå i adventstid og i jula, så her er forslag til et litt sunnere alternativ når kaffegjestene kommer. Myke, mektige og utrolig smakfulle! Jeg har servet disse flere ganger tidligere, og hverken unger eller voksne syntes de er noe annerledes enn vanlige vafler. Men de er sunnere, både med lite fett og sukker, og grovere mel av spelt.
Jeg har et ganske nytt vaffeljern fra Wilfa, som lager store 6-hjerters vafler. Det tar utrolig mye røre, så sammenliknet med mitt forrige vaffeljern, får jeg bare halvparten så mange vafler som før. Jeg fikk 7-8 store plater av denne porsjonen.



Ingredienser:
4 dl skummet melk
4 stk egg
0,75 dl rapsolje eller smeltet smør

3 dl siktet sammalt spelt
3 dl siktet spelt
½ - 3/4 dl sukker/rårørsukker
1 ts bakepulver
1 ts malt kardemomme
2 ts vaniljesukker
1/2 ts salt


Bland sammen det våte i en bolle. Bland det tørre samme i en annen. Ha det tørre over i det våte, og rør med for eksempel en ballongvisp til du får en jevn og glatt røre uten klumper. Mål av tørre varer i desiliter er jeg i utgangspunktet ikke noe fan av, men dette fungerte fint. Likevel, om du må justere noe, tilsett mer melk eller spelt.

Røren er klar til å stekes med en gang, og i mitt jern var det ikke noe behov for å smøre. Bare sørg for at jernet er godt og varmt når du begynner å steke, og ikke åpne det for tidlig for å sjekke. Da kan det sikkert sette seg fast. Anbefaler på det varmeste vaffeljernet til Wilfa, det sitter stort sett ingen ting fast, og det lyser rødt mens det steker og grønt når det er ferdig/klart til bruk. Supert! De nyere modellene kommer til og med lyd!
Men det neste på ønskelista er Moods of Norway traktor vaffeljern! Det hadde vært noe, det!! Smaker sikkert tøffere også...


Nyt gjerne med brunost eller rømme og syltetøy. Og et glass hjemmelaget bringebærsaft! Dette slår ut "ut-og-inn-kaker" hver gang!

2 kommentarer:

Cecilie Moestue sa...

Hei

Ser at du deltar i vaffelkonkurransen til Matbloggsentralen denne helgen. Jeg har laget en artikkel på SOL om konkurransen, og brukte et av dine bilder. Håper det er ok:

http://www.sol.no/mat/2012_03_23_5202_sondag-er-den-store-vaffeldagen.html

Cathrine Møller Øyen sa...

Det er helt ok at du bruker bildene mine, litt publisitet og nye lesere er ikke feil!
Kjempestolt av at du lenket til min blogg!
Takk, Cecilie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...