Sider

fredag 18. november 2011

Guacamole

Det finnes ingen regel som sier at en må ha taco på fredager. I en lengre periode hadde vi tacotirsdager, for da ble det aldri middag før i 18-tiden likevel, pga svømmetreninger osv. Men når fredagen kom, var det liksom ikke helt det samme uten taco. Fiskekaker på en fredag? Ikke akkurat, nei… Så da var det tilbake til taco og Idol på fredager. Men det meldte seg også et ønske om en sunnere utgave av taco, og da var fullkornslompene et godt alternativ. Dyrere, men knallgode. Jeg har store planer om å forsøke meg på hjemmebakte tortillas, men det får bli i et annet innlegg.
Nå til guacamolen: den du kjøper på boks inneholder ca 1,5 % avocado! Min inneholder godt over 50 %! Den er uten tilsetningsstoffer, og du kan bestemme selv hva du vil ha i. Oppskriften kommer fra min manns meksikanske kollega Gerardo. Som han sier, er det noe du ikke liker, kutt det ut. Er det noe du liker mer av, tilsett ekstra. Rimelig pragmatisk. Gerardo hadde ikke crème fraiche i, og heller ikke hvitløk. Jeg valgte å ha dette i likevel, for det syntes jeg var godt. Sett i gang, dette er utrolig enkelt og kjempegodt! Og i tillegg kommer bonusen: det er sunt!



Du trenger:

2-3 avokado
1 løk
1-2 tomater
2 lime
1-2 ss crème fraiche
hakket frisk koriander
ca ½ rød chili
1-2 hvitløkfedd
salt

Rens og mos avokado i en bolle. Det er lurt å gjøre dette før du tilsetter andre grønnsaker, så slipper de å bli most også. Når du har fått ønsket konsistens, tilsettes hakket løk/rødløk og tomater i terninger. Jeg moste avocadoen sammen med chili, hvitløk og løk, men tilsatte tomat og koriander etterpå.

Tilsett limejuice. Du trenger ikke ha i limejuice fra to lime med en gang. Begynn med saft fra en, og smak deg fram. Jeg vil ha litt spark i min guacamole, så jeg har til slutt i en halv hakket chili (du velger selv om du vil ha med frø) sammen med de hakkede korianderbladene og hakket hvitløk. For å runde av, tilsetter jeg litt crème fraiche, 1-2 spiseskjeer. Smak til med salt, og bland alt godt. La en eller to av avokadosteinene ligge i guacamolen, det gjør at den holder seg frisk og grønn lengre. Dekk bollen med plastfilm til du er klar til å servere.


Server fullkornstortillas med crispy chicken, salat, salsa, rømme og guacamole. Siden det er tomater og løk i guacamolen, trenger du ikke nødvendigvis ekstra grønnsaker til tortillasene, men her bruker jo alle stort sett det de vil.



God tacofredag!

2 kommentarer:

Vivian Kongsvold sa...

Er det ikke lett å bruke quicksjef 3 på den? eller smoothchopper? ser veldig yummi ut<,9

Cathrine Møller Øyen sa...

Jeg bruker i utgangspunktet Tupperwares Quick Chef III til dette, Vivian :-)
Men denne gangen brukte jeg grønnsakmoseren til Tupperware!

He-he, det blir en del Tupperware...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...