Sider

fredag 14. oktober 2011

Renees American Chocolate Chip Cookies med Daim.

Min mann jobber i et veldig internasjonalt miljø, med alt fra svensker til russere, portugisere og amerikanere. Heldigvis for meg har de svært hyggelige koner også, så av og til blir det litt kaffe og skravling. Og litt hjemmebakst. Disse cookiesene fikk jeg servert flere ganger i denne damegjengen, første gang hos Maria fra Sverige sammen med hennes mormors kanelbullar. (de lover jeg å skrive om seinere; de var himmelske!) I grunn dårlig av Maria å være så flink, med to småjenter hadde hun bakt både kanelbullar og cookies.Men oppskriften på cookiesene, de kommer fra Renee. De har hun hatt med seg fra USA, og deler villig ut oppskriften til venner og bekjente. Og siden hun er fra USA, må de jo være skikkelig gode! Det beste tipset her er å bruke melkesjokolade med Daimbiten i deigen. Det ville jeg aldri ha tenkt på, hvis ikke jeg hadde blitt tipset om det. Så takk, Therese! Jeg er vant til å bruke ganske mørk sjokolade i mine cookies, men den ble veldig godt med Daimsjokoladen. Mums, som svenskene sier!
Men oppskriften på cookiesene, de kommer fra Renee. De har hun hatt med seg fra USA, og deler villig ut oppskriften til venner og bekjente. Og siden hun er fra USA, må de jo være skikkelig gode! Det beste tipset her er å bruke melkesjokolade med Daimbiten i deigen. Det ville jeg aldri ha tenkt på, hvis ikke jeg hadde blitt tipset om det. Så takk, Therese! Jeg er vant til å bruke ganske mørk sjokolade i mine cookies, men den ble veldig godt med Daimsjokoladen. Mums, som svenskene sier!
Tipset til oppskriften er å konvertere til ml hvis du ikke har et amerikansk målesett. Det har jeg, så jeg har ikke regnet dette om. Men en cup er 2.36 dl, altså nærmere 2,4 dl. Og jeg bruker cups når jeg måler alle ingrediensene, også smør og mel. Jeg har forsøkt å konvertere dette til vekt, men det ble veldig feil! Alt for lite mel, og alle forholdene var gale. Så bruk dl og ml, det fungerer.

Ingredienser:
1 cup mykt smør
1 cup sukker
1/2 cup brunt sukker,
2 egg
2 cups hakket sjokolade (en stor plate Daimsjokolade er passe)
2 1/3 cups mel
1 teskje salt (2 hvis du bruker usaltet smør)
2 teskje vaniljeekstrakt (eller samme mengde ekte vaniljesukker)
1 teskje natron


Forvarm ovnen til 375 F, (190 grader). Miks sammen mykt smør, sukkeret, eggene og vaniljen til en jevn kremete deig. Bland sammen mel, salt og natron, og ha dette gradvis I deigen mens mikseren går sakte.

mmmmm... Daim..

Når alt er blandet, vender du inn sjokolade (og ev. nøtter). Bruk to teskjeer og sett topper på et stekebrett, eller rull baller som du setter i passe avstand. Husk stekeunderlag eller bakepapir. Stek circa 10 minutter midt i ovnen. Avkjøl på rist.

Hvis du ikke skal bruke alt med en gang, kan du fryse ned resten av deigen. Enten som baller (frys de da på et brett først, og så ha de over i en pose eller boks) eller rull ut en pølse og pakk den inn. Da kan du skjære skiver og steke etter hvert. De beste cookiesene er de som er nystekte. Alle jeg kjenner får “fot” på disse her, de er nydelige!! Og hva passer vel bedre til fredagskosen? Nyt!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg vil lage denne!!
Men jeg skjønner ikke "cups" systemet.. har du noen nøyaktige mål?

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei!
Som det står i oppskriften, er en "cup" ca 2,4 dl. Da blir 1 1/2 cup 3.6 dl osv.
Husk å pakke sukker og smør godt, så det ikke blir luftbobler.

Lykke til!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...