Sider

søndag 18. september 2011

Knekkebrød - lavkarbo.

Jeg syntes det er så godt og så enkelt å bake knekkebrød selv. Her om dagen fikk jeg en ny oppskrift av min gode kollega Bjørg, og de er så gode! Egentlig er de slike “Lavkarbo-knekkebrød”, men det gjør jo ikke noe…
Jeg syntes de er lettere og sprøere enn de tradisjonelle hjemmebakte knekkebrødene, i tillegg til at de ikke trenger så mye tørketid.

Skaff til veie:
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
3 dl linfrø
3 dl hvetekli (kruskakli brukte jeg)
2 ss fiberhusk (kjøpes på helsekost)
1 ts salt
6 dl vann

Bland alt det tørre godt sammen. Ha i vann og rør godt. Kle to stekeplater med bakepapir, og spray med formfett (ev pensle med olje). Fordel røren på to stekeplater, og stek begge brettene samtidig i ovnen ved 160 grader på varmluft. Etter 15 minutter tar du brettene ut, og ruter opp i passe størrelse. Snu brettene (ut inn) og bytt plass (oppe nede) på dem før du setter de inn igjen. Stek videre i 55 minutter. Åpne døren til ovnen et par ganger for å slippe ut ev. damp. Hvis ovnen din steker litt ujevnt, kan du snu brettene og bytte plass en gang til. Pass på mot slutten så de ikke blir for mye stekt.
La de avkjøle på rist, og stå noen timer på benken før du har dem i en boks. Varer lenge, og smaker knallgodt!

Junior insisterte på at jeg måtte ha med tomater på bildet, siden det er så sunt!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...