Sider

mandag 5. september 2011

Cupcakes fra The Primrose Bakery, med hvit sjokoladesmørkrem.

Jeg er veldig glad i kokebøker, og leser det som skjønnlitteratur av og til. I en periode har det vært jevt med Cupcakes, og det første jeg tester i en cupcakebok er ofte vaniljevarianten. Er den bra, lover det bra for boken. Hvis sjokoladevarianten også er bra, er det en sikker vinner! Denne oppskriften kommer opprinnelig fra “Cupcakes from the Primrose Bakery”, og er en lekker bok med mange ideer. Frostingen med hvit sjokolade er en oppskrift jeg fant i et ukeblad, tror jeg. Jeg bare la meg den på minne… Jeg brukte ikke ekte sjokolade engang, jeg brukte Candy Melts fra Wilton. Det er en slags lettsmeltbar overtrekkssjokolade, men også god i bakverk. Men alminnelig hvit sjokolade er fin-fint.


Jeg var veldig fornøyd med selve kakedeigen, men syntes igjen at kremen ble litt mektig. Men god var den! Her kommer oppskriften, som rekker til ca 12 cupcakes:




Ingredienser:
110 gram romtemperert smør
225 gram sukker, gjerne lyst økologisk rørsukker
2 store egg
275 gram mel
1 ½ ts bakepulver
120 ml lettmelk
1 ts vaniljeekstrakt eller ekte vaniljesukker


Varm opp ovnen på 160 grader. Miks smør og sukker hvitt i en mikser med flatspaden (k-spaden) eller med en håndholdt mikser med visper. Det tar ca. 3-5 minutter. Tilsett egg, ett av gangen, og la det blandes godt inn mellom hver gang. Sikt sammen det tørre, og tilsett ca. en tredjedel av melblandingen sammen med vaniljeekstrakten. Bland dette godt inn før du tilsetter en tredjedel av melken. Gjenta til alle ingrediensene er i. Ha røren i papirformer som står i et muffinsbrett, ca 2/3 fulle. Stek i ca 20-25 minutter til de er gylne og såvidt gjennomstekte.

Frosting:
3 dl melis
200 gram mykt smør
100 gram hvit sjokolade


Kjør smør og melis til en luftig masse. Smelt den hvite sjokoladen forsiktig i vannbad eller mikro.Tilsett den smeltede men ikke varme sjokoladen i smørblandingen, og rør inn. Farg etter ønske.Jeg forsterket rosafargen med en farge fra Americolor, som jeg kjøpte hos The Cake Decorating Company. Jeg dekorerte med smørkremen og roser som jeg lagde av hvit marsipan.


Formen er fra Squires Kitchen, se lenke her. Ble de ikke fine?


2 kommentarer:

Lotte sa...

Hei Cathrine!
Disse så kjempegode ut! Så flink du er!
Har veldig lyst til å prøve ut denne oppskriften :)

Har dessverre vært noe borte fra bloggverden en stund, men skal prøve å følge mer med fremover. Fikk en deilig liten herlig gutt for 7 uker siden, og tilværelsen er noe forandret :) Men til det bedre, selvfølgelig!

Gir deg tilbakemelding når jeg har testet ut disse, Cathrine!

God helg!

Cathrine Møller Øyen sa...

Hurra hurra, gratulerer så mye!! Jeg har en gutt selv, og det er verdens flotteset gave! Lykke til i tiden fremover!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...