Sider

lørdag 20. august 2011

Risotto med spansk pølse og soltørket tomat.

Fredag og jenteaften. Jeg simpelthen elsker slike kvelder, og det er alltid morsomt å teste ut nye retter på jentene. Jeg har faktisk tre slike “jenteklubber”, hvorav to av de er trofaste hver måned. Denne gangen var det “6 whining girls” som møttes, og i ordspillet ligger det selvfølgelig at det drikkes en del vin… og sladres og skravles. Jeg har blitt veldig glad i å lage risotto, så varianter innenfor temaet må stadig prøves ut. Denne gangen var det litt spansk-italiensk inspirert, så da testet jeg ut noen nye ingredienser. Supert, var det det ble! Her kommer lenker og oppskrifter. Ps: trenger vel ikke si at det ble en vellykket kveld, alle klubbjentene samlet og nok vin til å vare til klokka tre på natta. Vi startet med vietnamesiske vårruller, lenke til den her. Så var det saltimbucco med kylling, se oppskrift her. Men med ny vri på risottoen! Med serranoskinke på kyllingen, tenkte jeg at det kunne være spennende med litt mer smaker i risottoen. Så jeg hadde i litt spansk spekepølse og soltørket tomat. Jeg doblet oppskriften, det gikk fint. Grunnoppskriften er til 3-4 personer.


Ca 2 dl risottoris
2 dl tørr hvitvin (valgfritt, alternativt 2 dl mer kraft)
ca 6-8 dl kyllingkraft
(kyllingbuljong + kokende vann)
1 stor banansjalottløk eller en halv gul løk
½ kinesisk hvitløk eller 2 fedd hvitløk
2 ss god olivenolje
2 ss mykt smør
1 dl revet parmesan
100 gram sopp
ca 100 gram spansk spekepølse
(jeg brukte salchichon fra Taga, finnes på Rema)
ca 2-3 ss semi-soltørket tomat (eller de i olje)
noen timiankvister

Skjær opp spekepølsen i terninger, halv sukkerbitstørrelse. Stek dette ganske hardt i varm panne, det skal bli litt sprø skorpe på dem. Ta de ut av pannen, men la ev stekefett være i. varm opp igjen, og rist soppen i dette fettet, ev med litt mer smør eller olje. Sett til side. Begynn så å frese finhakket løk og hvitløk lett i oljen i en tykkbunnet kjele. Tilsett risen, og la dette være med en stund. Men ikke la det bli brunt, det skal kun bli varmt. Hell i hvitvin. Når dette har kokt nesten helt inn, tilsettes så varm kraft i små mengder, 1-2 dl av gangen. La det koke nesten helt inn mellom hver tilsetting av væsken. Når risen er al dente, og all væsken er absorbert, tilsetter du smøret, parmesan, hakket timian, sopp, pølse og soltørket tomat. Smak til med salt og pepper. La risottoen hvile i et par minutter. (for illustrert forklaring, se Grunnoppskrift på Risotto.) Server risotto og kylling med sitronbakte tomater. Spis, nyt og ta i mot skryt!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...