Sider

tirsdag 30. august 2011

Cupcakes til 40 årslag!

I venninnegjengen min begynner vi sakte, men sikkert å bikke 40. Førstemann (eller kvinne faktisk)hadde trommet sammen til stor festivitas, og ville feire med brask og bram. Jeg suger til meg ideer og legger de på minnet, neste år er det min tur!! Som en del av bidraget for å feire jubilanten, bakte jeg noen cupcakes. Små med sjokolade, se oppskrift her. Og større sitroncupcakes med marengsfrosting, eller Angel feather icing, som det og heter. Det ble veldig godt! Frostingen finner du her. Selve kakedeigen kommer her.

Ingredienser:
375 gram sukker
250 gram smør eller margarin
4 store egg
350 gram hvetemel
2 teskje bakepulver
1/2 ts natron
ca 2 dl melk
2 teskje vaniljeekstrakt eller ekte vaniljesukker
skall av en hel og saft av en halv sitron



Forvarm ovnen til 180 grader C. Gjør klar et muffinsbrett eller to og kle de med papirformer. Ha romtemperert smør og sukker i en mikser, og miks godt i flere minutter, til det er hvitt og kremete. Senk hastigheten på mikseren, og ha i ett egg om gangen. Rør godt mellom hvert egg. Sikt sammen mel, bakepulver og natron i en bolle. Tilsett så melblandingen og melken vekselsvis, i to til tre porsjoner.
Ha til slutt i vaniljeekstrakt, revet sitronskall og sitronsaft. Miks sammen til røren er glatt og klumpfri, men ikke lengre. Bruker du vaniljesukker, tilsetter du det sammen med melet.
Fyll formene 2/3 fulle. Jeg bruker en iskuleskje, en kule er en muffins. Da blir alle like store. Stek midt i ovnen ca 18-20 minutter. Her må du prøve deg fram. Bruk en kakenål, helst av tre, og stikk i kaken. Kommer den ut tørr, er de ferdige. Men ikke overstek, da blir de tørre. La de hvile i 5 minutter i formen, før du legger de over på rist. Avkjøles helt før de pyntes med frosting. Jeg brukte farger fra Wilton, kjøpt på Traktøren. Det er gelefrager som ikke påvirker konsistensen. Superkonsentrerte er de og!



4 kommentarer:

myfoodpassion sa...

Hvilke søte cupcakes. Flott bilder.

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk!

Merethe sa...

Så herlige disse så ut! Og er ikke angel feather icingen bare helt herlig? Vanlige smørkremer blir ikke helt det samme ;)

Cathrine Møller Øyen sa...

Helt enig, Kitchenkaos! Det er verdens nydeligste. Sjekket innlegget ditt med Angel Feather icing med sjokoladetrekk; de var så utrolig lekre. Og jeg kan tenke meg gode!! Og for noen bilder da!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...