Sider

tirsdag 12. juli 2011

Pasta med laks.

Vi har vært en uke i Deilige Danmark. Der grillet vi kjøtt stort sett hver dag, danskene har mye godt kjøtt! Men sånn som jeg savnet fisk! Så det første som sto på menyen her hjemme, var laks. Mannen ville ha pasta, så da ble sammensetningen enkel. Bakt laks og pasta med ostesaus og grønnsaker. En hit som Junior erklærte: “Dette kan vi ha til middag nesten hver dag, Mamma!”

Ingredienser:
laks – så mye du hæler (eller ca 1-1/2 filet på hver)
Pasta – helst fullkornspasta av ditt favorittslag
3 gulrøtter
½ bunt brokkoli
1 dl revet parmesan
1.5 dl matfløte
1 dl melk
2 ts Maizena rørt ut i 1 dl melk
1-3 ss sitronsaft (presset eller ferdigpresset fra flaske)
salt og pepper


Rekkefølgen på pasta og fisk er avhengig av hvordan du tilbereder fisken og hva slags pasta du har. Men jeg gjør det på følgende sett: kaok pasta som anvist på pakken. Legg halvtinet fisk på Tupperware UltraPros nye grillfat. Eller en annen form med lokk som tåler mikro, eller bak det i ovnen. Krydre fisken med salt, pepper og litt presset sitron. Eller litt sitronpepper. Vask (og skrell) gulrøttene. Del i skiver. Del opp brokkoli i mindre buketter. Kok grønnsakene i ca 2-3 minutter, de skal ikke bli gjennomkokte. Slå av vannet, og la de hvile til alt er klart.Sjekk for øvrig mitt nye, kule rivjern. Nyanskaffelse fra Danmarksferien.
Mens grønnsakene koker, lager du sausen. Kok opp melk og fløte i en kjele. Tilsett melken med maizena. La dette koke litt før du har i parmesan, og smak til med salt, pepper og sitronsaft. Du kan variere mengden sitron etter hva du liker, men litt syre må det være for å balansere den fete laksen. Så er det bare å blande: grønnsaker i sausen, og sausen i pasta. Eller den rekkefølgen du vil. Jeg river litt parmesan over til sist. Laksen har jeg bakt ved 750 watt i mikroen i noen minutter. Jeg tar ett minutt av gangen til jeg ser at det nærmer seg, vanligvis 3 minutter hvis fisken ikke er tinet helt. Så er det bare å servere, og spise med en gang. Junior insisterte på at han skulle avbildes på bloggen, for han ville vise alle hvor godt dette var! Så da stemmer vi i: Spis og nyt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi spiste ikke dette, vi åt. Dette var noe av det bedre jeg har spist. Passer alle i familien. Hilsen familie på jessheim

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...