Sider

torsdag 14. juli 2011

Cookies - ekte amerikanske og med sjokolade!

Jeg forsøker stadig å finne de aller beste amerikanske cookiesene. Jeg har hatt en favoritt frem til nå, den ligger på bloggen under linken til Kaker og kjeks. De er gode, men jeg er alltid klar for å finne en ny variant. Disse kommer fra amerikalandet, og var så gode, at nesten alle 48 forsvant på en dag! Kjempehit! Noen unger i gata smakte opp til flere ganger, og så fikk jeg besøk av noen jenter på kvelden. Da forsvant det meste av det som var igjen! De som var her, insisterte på at jeg måtte legge ut oppskriften snarest! Så da gjør jeg som gjestene befaler.
Noen få ble liggende i kakeboksen til dagen etter, og de var fremdeles gode da!

Her kommer oppskriften, den rekker til ca 48 stykker. Oppskriften er i cups, men jeg har satt metriske mål i parentes.

Ingredienser:
2 ½ cups (600 ml) hvetemel
1 teskje natron
1/2 teskje salt
1 cup (240 ml) smør
1 cup (240 ml) farin
3/4 cup (180 ml) godt pakket lyst brunt sukker
2 store egg
1 teskje vaniljeekstrakt eller godt vaniljesukker
2 cups (480 ml) sjokoladedråper eller hakket sjokolade, mørk

Alle ingrediensene må være romtempererte, spesielt egg og smør. Varm opp ovnen til 190 grader. Kle bakeplatene med bakepapir, eller Tupperwares silikon bakeunderlag. Sikt sammen mel, natron og salt. Med K-spaden på en mikser blander du smør og de to sukkerne på medium hastighet til det blir en kremet masse, det tar 2-3 minutter. Tilsett egg, ett av gangen, og la det blandes skikkelig inn mellom hver. Bland så i vanilje. Senk hastigheten til sakte miksing. Tilsett gradvis det tørre som du på forhånd har siktet sammen. Sørg for at det blander seg godt, men ikke miks mer enn høyst nødvendig. Skrap ned kantene i bollen om nødvendig (har du Beaterblade er ikke det nødvendig). Bland i sjokoladedråpene med en sleiv eller slikkepott. Jeg bruker en pose Hershey’s semi-sweet chocolate chips, de får jeg tak i på Meny Brekke eller ICA. En pose er 2 cups! Bruk to teskjeer til å sette deigen i topper på bakeplaten. De sklir utover, så la det være litt plass i mellom. Etter å ha stekt to brett, blandet jeg en neve hakkede valnøtter i deigen. Du kan ha i peanøtter, mandler, macadamian nøtter eller pekannøtter. Eller tranebær eller tørkede kirsebær. Nam! Stek i 13-14 minutter. De skal sprekke litt opp i skorpen, men være litt myke i midten. Legg de på rist med en gang, og la de kjøles av til de er helt kalde før du legger restene i en boks…det er ikke sikkert det blir all verden… Jeg ville for øvrig ikke stekt opp alt hvis du ikke trenger det. Lag heller en pølse av deigen som er igjen, pakk den i matpapir, og frys den! Så kan du ta den frem ved behov, og skjære av skiver som du steker. En slik deil holder i alle fall i 3-4 måneder i fryseren. Her ser dere serveringen til gutta boys etter en lang trampolineøkt i hagen! Populært å få servert! Så er det bare for alle bakeglade å kaste seg over mikseren, og da gjenstår det å si: Spis og nyt!

7 kommentarer:

Bea sa...

Det er lenge siden jeg har bakt cookies, men husker at de forrige hadde en litt kraftig bakepulversmak, og det var ikke så veldig godt. Så jeg får gjøre som deg; lete og prøve meg fram til den beste oppskriften, og da tenker jeg å begynne med denne :o)

Hilsen Bea

Cathrine Møller Øyen sa...

Gi meg en tilbakemelding på hva du syntes da! Jeg opplevde samme som deg med flere oppskrifter; for mye bakepulversmak. Her er det natron, og noen amerikanske venner jeg har, sier at det SKAL være natron i cookies. Lykke til!

Crucent sa...

Hei. Jeg prøvde disse (som du har lagt ut oppskriften på)for første gang i går, og de er helt fantastiske! Både mann og barn liker dem, så nå får alle i min familie slike i spiselig julegave i år! tuuusen takk for herlig oppskrift.

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Crucent.

Tusen takk for hyggelig og flott tilbakemelding!! Det satte jeg stor pris på!!

Tips til julegaver: Lag et "KIT" til å bake slike kaker selv, for eksempel på et norgesglass. Bland alt det tørre, og legg ved oppskrift så kan de lage kakene selv. Skulle fungere utmerket, selv om jeg ikke har prøvd det ennå...

StineC. sa...

Klarer ikke å se hvor du har skrevet temperatur, jeg :-(
Står her og vil gjerne bake, men... 13-14 min. i hvor varm ovn?

StineC. sa...

Nevermind, jeg fikk hjelp av med-bakeren min. Det står jo "underveis".

Anonym sa...

Det var veldig gode cookies?

De falt i smak hos både liten og stor, så nå har jeg fått meg et nytt bokmerke. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...