Sider

torsdag 23. juni 2011

Helt Texas

Texaskake er et begrep i mine kretser. Når noen sier Texaskake, skjønner alle hva som menes. Den kom til Kongsberg med moren til en venninne. Hun hadde fått den av en venninne på Spikkestad, som muligens har tatt den med seg fra USA. Min venninne, datteren, bakte denne til sine venninner i tenårene, da de filosoferte over gutter og livet med en kopp te og, nettopp, Texaskake! Siden har den bare spredd seg.
Dette er en fyldig, saftig langpannekake med mye sjokoladesmak. Her om dagen testet jeg ut en annen sjokolade langpannekake jeg fant i en blogg, og da sa min sønn: “Den smaker ikke noe jo, mamma!”. Gutten er godt vant! Både barn og voksne liker denne. Jeg ble introdusert for den i 20-årene, jeg var ikke en del av den harde Texaskjerne. Men jeg har igjen videreført den til venninner i andre kretser, og her har den også spredt om seg. En av disse nyinnvidde Texanere har testet holdbarheten: etter tre uker i en lufttett boks i kjøleskap, gav hun opp. Da orket hun ikke å spare den lengre, for den var like god! Dette er vanligvis ikke noe kjent problem, jeg lover deg at den er spist opp lenge før det er gått tre uker!
Jeg har studert en del oppskrifter og kokebøker, og kommet til at denne oppskriften minner på mange måter om Devils Food Cake, en kakaobasert, saftig sjokoladekake fra USA, vanligvis med Sour Cream i. Så min teori er at dette er Devils Food Cake fra Texas, som fikk navnet Texaskake da den ble med til Norge. Snedig! Så til oppskriften. Jeg har laget en liten personlig vri på den opprinnelige oppskriften jeg fikk. Jeg har nemlig kuttet ut en dl sukker. Jeg anbefaler deg å følge min oppskrift første gang, og vente med eksperimenteringer til du har smakt!

Ingredienser:
400 gram margarin/smør
4 ½ dl vann
1-1.2 dl bakekakao
8 dl sukker
9 dl mel
2 ts natron
1 ts salt
4 egg
1 beger lettrømme
Glasur:
100 gram smør
6 ss melk
4 ss bakekakao
1 ts vaniljesukker
350-450 gram melis


Mål opp alle ingrediensene. Ta smør/margarin, vann og kakao i en stor kjele. Varm opp, og la koke i ca 5 minutter. Rør så du får en klumpefri røre. Ta kjelen av platen, og tilsett sukkeret. Rør til dette er stort sett oppløst. Jeg bruker en god sleiv, eller ballongvisp. La kjelen få ned temperaturen litt, før du tilsetter mel. Rør dette til en klumpefri røre, nå funker ballongvisp best. Men ikke pisk, du skal bare røre det sammen. Så tilsetter du i nevnt rekkefølge natron, salt, 4 egg (ett av gangen) og rømme. Rør godt sammen mellom hver gang. Ha røren i en langpanne kledt med bakepapir. Stek ved 180 grader i 30-40 minutter. Ta kakepinnetesten for å se om den er ferdig: stikk en kakepinne eller et grillspyd av tre ned i midten av kaken. Det skal ikke sitte fast noe rå deig på den når du trekker den ut. Kaken skal virke fast, men ikke hard når du tar på overflaten. Men pass også på at den ikke steker for lenge da, da blir den litt tørr. Min var perfekt etter 35 minutter.
Så må kaken avkjøle. Sett langpannen på en rist, og la den stå litt. skli kaken over på en rist, og la den stå ca en time før du tar på glasuren. En gang glemte jeg den bort på kjøkkenet, og den sto utildekket til dagen etter, uten glasur. Jammen var den ikke nesten like fin! (men jeg anbefaler det ikke, altså). Kaken kan fryses (helst uten) glasur, eller den holder lenge i en tett beholder i kjøleskap, med glasur.
Så er det på tide å begynne med det som skal oppå. Smelt smøret, og la den avkjøle litt. Ha det i en miksebolle, og tilsett mesteparten av melisen, melk, kakao og vaniljesukker. Spar litt av melisen til justeringer til slutt. Miks dette til en glatt røre i en mikser. Du kan gjerne bytte ut litt av melken med kaffe eller en spiseskje sitron, for å balansere syren litt. Smør glasuren utover, og pynt med kokos, seigmenn, nonstop eller annet du ønsker. Og så kommer finalen: sett deg ned, enten alene eller med noen du liker godt, og nyt et stykke med et glass melk eller en kopp kaffe. Jeg skal dele min med mann og sønn! Da blir de fornøyde!!

41 kommentarer:

Anonym sa...

En meget god og holdbar kake :))
Maria

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk Maria, du har jo mer erfaring med denne en jeg har :-)

Unknown sa...

Detta er verdens beste sjokoladekaka!!! Ingen over ingen ved siden av. Har laga denna sjølv sidan eg var 12, og den har vore lika stor suksess kvart år. Er sikker på den kunne stått i evigheita i kjøleskapet, men den vara aldri så lenge ;)

Cathrine Møller Øyen sa...

Helt enig, Hege. Den er utrolig holdbar. En venninne fant en bit bakerst i kjøleskapet i en Tupperwareboks, den var fire uker og like god!

Hanne sa...

Nydelig kake men litt for mørk etter min smak. Skal lage den igjen men da skal jeg ha mindre kakao i både røre og glasur :)

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Hanne.
Hvis du syntes den er litt vel mørk kan du bruke vanlig kakao i stedet for bakekakao. Da blir den litt lysere, men likevel kjempegod!
Takk for hyggelig kommentar!

Lykke til med bakingen.

Anonym sa...

Herlig kake!
Fant en link til bloggen din for lenge siden, og nå har det blitt min absolutte favoritt:) Har lett etter en sjokoladekake som smaker godt, og er mørk og saftig leeenge, så tusen takk!

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!!!
Det varmer virkelig å få slike tilbakemeldinger.
Hilsen Cathrine.

Nick sa...

Wow... Lagde denne i går. Knallgod! Skikkelig saftig. Noe jeg nesten alltid savner i langpannekaker. Ser ut til å være en haug med fantastiske oppskrifter på bloggen din her. Er nødt til å prøve dem når jeg får tid mellom alle studiene. Er faktisk en mannlig IT-student. Hvem skulle trodd at mega-nerder likte å bake?

Fortsett den fantastiske bloggingen! Jeg følger med!

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk, Nick! Utrolig hyggelig å høre!!
Er du glad i å bake, kan jeg anbefale kanelsnurrene mine. De er såååå gode!! Og har du tilgang på fryser, kan du fryse de og tine en hver dag :-)

Andreas sa...

Takk for ei god oppskrift, som til og med var enkel for en "idiot på kjøkkenet".

Tok med meg ei slik på jobb, til kollegaene mine, på min siste dag før jeg starter i ny jobb. Fikk bare gode tilbakemeldinger :)

Anonym sa...

Texas sheet cake heter orginalen.

Cathrine Møller Øyen sa...

Så hyggelig at du lykkes med denne, Andreas!
Anonym: Det forklarer navnet, ja!

skb sa...

Super kake!
Litt kake stod i kjøleskåpet i 3 veker før freistinga vart for stor, og smaken var like god :)

karina hafnor sa...

Baka denne her i dag!
Brukte ei litt mindre langpanne - den vart skikkeleg stor og fin.

Blir spennande å sjå om bursdagsguten (som er 22, forøvrig...) likar den!

Cathrine Møller Øyen sa...

Til SKB; he-he, ei venninne gjorde det samme. Like god etter nesten 4 uker :-)
Karina Hafnor: Håper bursdagsbarnet likte det han fikk!!(de slutter ikke å være barn selv om de er 22, enig med deg!)

Lalla sa...

Nydelig kake!! Jeg har laget den med 7dl sukker. Like god, syns jeg!

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Lalla.

Jeg gikk ned til 350 gram smør og 6 dl sukker, og det ble like bra! Men den ble ørlite lavere, sikkert pga sukkeret.
Så det er fullt mulig å gjøre den litt "sunnere".
Mvh Cathrine

Tron sa...

Hei, Jeg fikk ikke til og lage denne kaken , har prøvd mye , har dere noen tips for en nybegynner?

Kjetil sa...

Hei Cathrine,

Bakte denne kaken i går med en liten vri. Byttet ut sukker med kokos-sukker og hvetemel med 6dl finmalt rugmel og 3dl speltmel. Kaken ble høy og saftig uten smak av rugmelet :)

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Tron.
Så synd at den ikke var vellykket, jeg vet ikke hva som kan ha gått galt. Passet du på å kjøle ned innholdet i kjelen litt før du hadde i eggene? Du kan ikke ha glemt natron? Beklager at jeg ikke er mer hjelpsom, men jeg må nesten vite alle detaljene om jeg skal hjelpe... Håper du prøver igjen, for det er en fantastisk god kake.

Kjetil: Takk for tips!!Jeg leter alltid etter en måte å gjøre kakene sunnere uten at de taper smaken. Har gått ned til 6 dl sukker uten problemer, og til 300 gram smør/margarin. Mulig den ble litt lavere, men verdt det.

Tusen takk for tilbakemeldinger, og beklager seint svar!

linn sa...

Hei.

Jeg er ny til baking og vet fint lite.. Men dine oppskrifter er lett å følge.. Så takk..

Men det jeg lurer på er; er det over under varme, unde, over eller varmluft jeg skal bruke når kaka skal bakes.

Sikkert noe alle vet.. hehe.. Men må være første gang for alle en gang..

Gleder meg til å prøve kaka..

Hilsen Linn

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Linn.
Beklager seint svar!! Med mindre annet er oppgitt, skal du alltid bruke over- og undervarme. Det tror jeg gjelder alle bloggoppskrifter du finner :-)
Lykke til med bakingen, håper du får det til.

Cathrine

Hedda sa...

Har laget denne kaka i dag, takk for super oppskrift!! Endelig finni den mørke og saftige sjokoladekaka jeg lenge har drømt om :)

Heidi sa...

Hei! Skal bake denne og ta med på påsketur :) Har bakt mye og har mine egne gode oppskrifter, men alltid gøy å prøve noe nytt.
God (sjokolade-)påske!

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei både til Hedda og Heidi.
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Håper dere og hadde en fin påske.

Cathrine

Unknown sa...

Las gjennom oppskrifta ein gong til (og nokon andre rundt om på nett), og fant ein viktig forskjell frå den oppskrifta eg brukar. I mi oppskrift står det nemleg at ein skal stikka hol i kaka så snart den kjem ut av ovnen og ha på kremen med ein gong. På den måten renn den ned i kaka og den blir endå saftigare. Om du ikkje har prøvd det så anbefalar eg det på det sterkaste ;)

Anonym sa...

Wow - denne kaka var knallgod!! 8-åringen ville bake sjokoladekake og etter litt surfing falt valget på denne kaka. Både han og kompisen (og ikke minst mor!!!) var meeeeget fornøyde med resultatet! Lett å lage var den også. Vi sverger egentlig til Brownies her i huset, så vi hadde nesten glemt hvor godt det kan være med en fluffy og saftig sjokoladekake :) Mørk og fantastisk god - det blir ikke siste gang vi lager denne!

Lillian

Silje sa...

Har laget denne et par ganger og den er helt nydelig!
Noen som har noen erfaring med å lage den i rund form? Evt hvor stor må formen være for at man får en høy kake?

Cathrine Møller Øyen sa...

Silje: Jeg har ikke forsøkt rund form, men det er en god ide! Hva med å i stedet for å bake en høy, lager du to og legger oppå hverandre.
Mitt forslag: Del deigen i to 22 cm former (ev 24 cm). Prøv deg fram med stekingen, men litt mindre tid kan du kanskje beregne. Bruk kakestikker og sjekk om kjernen er rå.
Avkjøl, og avrett toppene med en brødkniv. Fyll halvparten av glasuren i mellom bunnene, og resten på toppen og sidene. Lag eventuelt litt ekstra glasur, se an behovet.
Dette var en så god ide at jeg skal prøve det selv!!

Lykke til!

Cathrine Møller Øyen sa...

Lillian: Så utrolig hyggelig at både du og ungene likte denne. Noen er redd for at den er litt mørk, men i mine barnebursdager og rundt i vennekretsen er dette en skikkelig slager!

Silje sa...

Åh, to som blir lagt oppå hverandre var jo enda lurere. Det skal jeg prøve!
Planen her er å ha litt vaniljekrem i mellom i tillegg til sjokoladeglasur. Det tror jeg blir bra! :)

Anonym sa...

Mmmmm, denne var kjempegod! :-) Anita

Andreas sa...

Tro om det er mulig å lage denne i en rund form...

Kaker fra runde former, og gjerne med fyll inni, ser jo gjerne litt mer "skikkelige" ut... dersom man skal ta de med et sted

Anonym sa...

Kaken min så litt mer ut som en vulkan. Hva kan være grunnen til det? Jeg brukte en form på 42x29cm er det for lite? Satser på at smaken er ok;)

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Anonym.
Hvis kaken din så ut som en vulkan er min eneste forklaring at du kanskje ikke har blandet ut natron godt nok? da får du "topper". Prøv å blande natron og mel godt sammen, f.eks med den visp, først. Og så ha det i kjelen/bollen.
Lykke til

Vibeke sa...

Tusen takk for en nyyydelig kakeoppskrift. Får såå utrolig mye skryt for denne kaken når jeg lager den:)

Unknown sa...

Går det an å ha den i springform istedet?

ingerlindholt sa...

Beste kaken! Har laget denne i mange år!

Anonym sa...

Elsker denne kaken. Blir bedre og bedre jo lenger den står. Baker den gjerne med familie og er utrolig saftig og god!!

Tom sa...

COLLIN COUNTY HOMESTEAD EXEMPTION: WHO IS ELIGIBLE AND HOW TO APPLY

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...