Sider

mandag 27. juni 2011

Cakepops

Jeg elsker å lese matblogger, og har noen favoritter jeg alltid er innom. En av dem er Mat På Bordet. Ina legger ut de nydeligste oppskrifter på det meste, og nå er det Cakepops som har stått på programmet. Jeg har sett at dette har blitt mote innen bakeverdenen, men som fersk matblogger har jeg ikke rukket å gi meg i kast med det før nå. Dette innlegget er mitt andre forsøk, det første ble fantastisk, men jeg tok ikke bilder. Trodde ikke det var så lett at det lykkes på første forsøk!
Min sønn slutter i barnehagen denne uka, og jeg spurte om jeg kunne få ta med litt kake siste dagen. Det kunne jeg, så da passet det fint med Cakepops. Jeg har brukt min favoritt langpannekake, Texaskake. Den finner du her.
En slik kake holder til uendelig mange pops, så det er ikke nødvendig å lage av hele. Jeg tok ca 1/4 del, og det ble 25 pops. Du trenger heller ikke fersk kake, men du kan fint bruke det.
Bakerella var damen som sies å ha startet det hele. Hun har en super instruksjonsvideo, så jeg brukte som inspirasjon første gang. Se den her!
Smuldre kaken godt i en stor bolle. Ha i glasur. Jeg brukte en kvart kake, og kvart mengde glasur. Resten serverte jeg som vanlig kake. Bland dette godt sammen. Du må ta i bruk hendene etter hvert. Når kakemassen er helt blandet, begynner du å forme baller. Ikke lag de for store, da blir det for mye på pinnen. Som store kjærligheter lagde jeg mine. Legg ballene på et brett eller i en beholder, og sett de i fryseren i minimum 15 minutter. Når de har stått i 15 minutter, smelter du litt sjokolade. Ta ballene ut av fryseren. Dupp pinnen i sjokoladen, og stikk den drøyt halvveis inn i kakeballen. Legg de så tilbake i fryseren, mens du smelter sjokolade til å trekke dem med. Jeg brukte 250 gram sjokolade, blendet lys og mørk kokesjokolade. Det er ikke alle unger som liker så mørk sjokolade… Jeg hadde også i en liten klump Delfiafett, ca en spiseskje. Så henter du cakepopsene ut av fryseren igjen, og begynner å duppe de. Ikke rot rundt nedi sjokoladen! Da kan du risikere at de faller av, eller at du får smuler i sjokoladen. Bruk et smalt kar av noe slag, så du kan duppe hele kulen nedi sjokoladen uten for mye om og men. La de dryppe litt av, og “rist” av overskytende sjokolade ved å “tappe” pinnen lett mot en finger. Dryss på ønsket strø, jeg brukte både farget sukker og annen kakepynt. Det meste kommer fra Traktøren Kongsberg. Sett de til tørk i isopor eller oasis, i alle fall noe som gjør at du får satt pinnen støtt fast. Så er det bare å vente på ungenes gledeshyl. Og det ble mange! Veldig fornøyde unger i barnehagen den ettermiddagen, kanskje ikke så fornøyde personale… Det ble kanskje noen litt sukkerhypre unger? Men jeg hadde det veldig stas med både baking og å få se de flotte ungene kose seg, det er alltid gøy når noen liker det en lager! Fint bursdagstips! Og sikkert veldig godt til voksne med litt Bayleys eller Cognac?







4 kommentarer:

Mat på Bordet sa...

De ble jo superfine!!!

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk, Ina!!

Heidi sa...

Hvor får du kjøpt pinnene? Jeg lagde slike for en ukes tid siden, og da bare knakk jeg grillspyd i to, men det ser jo mye mer gjennomført ut med skikkelige pinner. Ellers var de skikkelig lekre! Jeg skal lage i dag også!

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Heidi!
De er kjøpt på Traktøren Kongsberg, men jeg har sett de hos de fleste Jernia og Traktøren (de har gjerne et stativ med kakestæsj). Hvis ikke kan du bestille de på Cacas.no

Lykke til med popsene!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...