Sider

torsdag 28. april 2011

Jordbærcupcakes med krem

Det er ikke noe som smaker så sommer som jordbær! Da jeg var innom ICA på vei hjem fra jobben, lyste det noen flotte kurver jordbær mot meg. Ennå er de importerte, men det var god kvalitet og lukten var ikke til å ta feil av.

Junior elsker frukt og bær, og spesielt jordbær. Så jeg tok med to kurver, en til han og en til meg og husbonden. Men det ble ikke stort på oss voksne, for jeg kom til å tenke på at jeg ikke kunne huske å ha laget cupcakes med friske jordbær før. Og så skulle jeg jo få tirsdagsjentene på besøk i åttetiden, for litt skravling og “Frustrerte Fruer”. Trengte ikke mer enn det, før jeg fikk lyst til å kaste meg over Kitchen Aid’en.
Som sagt så gjort! Jeg surfet blogger og kokebøker en liten stund, før jeg kom frem til min variant av blandingsforholdene. Og det fungerte kjempefint! Denne skal jeg absolutt lage igjen!

Ingredienser:
235 gram mykt smør
235 gram sukker
4 egg
210 gram hvetemel
20 gram maisenna
1 ts bakepulver
1-2 ts vaniljeekstrakt
125 gram jordbær i biter
en liten skvis med sitronen


Begynn med å kjøre smør og sukker hvitt, som det heter. Det blir jo ikke hvitt, men det skal få en luftigere konsistens. Mens maskinen går på medium-lav hastighet, tilsettes ett egg av gangen. Sørg for at hver egg blir blandet skikkelig inn før du tilsetter neste. Hvis røren truer med å “sprekke”, altså skille seg, tilsetter du forsiktig en spiseskje av melet.
Bland det tørre sammen, før du tilsetter det i egg-smørblandingen skje for skje. Ikke miks mer enn nødvendig! Når alt melet er blandet i, stopper du mikseren. Bland inn jordbær og vaniljeekstrakt til slutt, og noen dråper fra en sitron. Du kan godt bruke vaniljesukker eller frø fra en halv vaniljestang.
Så fordeler du røren i formene du har valgt. Bruk gjerne iskuleskje til dette, det blir mindre søl og du sikrer at alle blir ca like store. Min er fra Clas Olson, og kostet 49 kr! Samme er den ene muffinspanna mi, 79 kroner!
Jeg testet ut varmluft, 160 grader i 20 minutter. Prøv deg fram med en kakenål, de må ikke stå for lenge, da blir de tørre! 180 grader C i vanlig over- og undervarme.
Sjekk for øvrig de kjempesøte silikonformene mine! De har mannen min bestilt til meg fra Sverige. Nå må vi jo ha litt jordbærtopping. Jeg forsøkte en kremost-topping med jordbær; det ble et fordømt kliss! I stedet pisket jeg krem, og blandet i litt hakkede jordbær, og det ble helt fantastisk nydelig! Strawberries and cream! Det blir flere slike i sommer! Her har jeg pyntet med en av pikekyssene jeg laget i går. Det ble søtt.Noe så rosa og deilig!
Jentene ble veldig begeistret, og jeg har allerede lovet å lage slike til en av døtrenes bursdag! Kult, te-party for 9åringer!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...