Sider

tirsdag 12. april 2011

Chocolate chip cookies - de ultimate

Jeg er alltid på leting etter den perfekte oppskrift på Chocolate Chip Cookies. Sønnen min elsker disse kjeksene. Han går siste året i barnehagen, og på fredager har vi en hyggelig rutine et par ganger i måneden. Jeg er tidlig ferdig på jobb på fredager, så da går vi på kafe og skravler, han og jeg. Det er en luksus jeg er glad jeg har tid og mulighet til å unne meg. Ofte går turen til Fattigmann på Stortorvet på Kongsberg. Og da skal han ha det sammen hver gang: Sjokoladekjeks, den brune! Det er hyggelig på Fattigmann altså, men jeg skulle gjerne kunnet bake noen nesten like gode selv. Så kom en god kollega med en oppskrift til meg, og de er alt hva jeg ønsket meg! Så med litt lokale tilpasninger, endte jeg opp med denne oppskriften:

Ingredienser:
160 gram smør
200 gram sukker
150 gram brunt sukker
350 gram mel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljeekstrakt
3 egg
225 gram sjokoladedråper
2 ss bakekakao
Kjøkkenhjelper nummer EN! Rør smør og sukker hvitt i en kjøkkenmaskin (som Kitchen Aid). Tilsett mel blandet med bakepulver og kakao ( det er det junior driver med på bildet). Bland dette til en smuldret masse. Ha i egg og vaniljeekstrakt. Hvis du ikke har vaniljeekstrakt, kan du bruke en teskje vaniljesukker av den typen med ekte vanilje i. Kjør dette raskt sammen i maskinen. Ha til slutt i sjokoladedråper (eller godt hakket sjokolade).Ha deigen over på et bakepapir eller på et plastfolieark. Form deigen til en rull eller to. La dette hvile i kjøleskapet i en time eller en halv time i fryser, før du skjærer den i skiver. Jeg oppbevarer slike deigpakker i fryser, og tar ut og skjærer etter behov. Veldig fint å kunne servere nystekte cookies når du får gjester, det inponerer!Skjær rullen opp i passende skiver, og legg på et stekebrett.Stek på varmluft ved 175 grader i 10-15 minutter. Etter 10 minutter er de skikkslig seige i midten og sprø på kanten. Stek de 12-10 min om du skal oppbevare de litt. De har ikke overlevd lenge her i huset...
På den annen side... De trenger jo ikke det, for vi kan jo steke etter behov. Så lettvint og deilig!"Mamma, de er akkurat så gode som Fattigmann sine!"

Det var akkurat det en mamma trengte å høre!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Utrolig digg - blir nok cookies her i huset også:-)! Takk for inspirasjon -
Hilsen Kristin Ø

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk Kristin. God påske!

Christina sa...

Hmm..disse så supergode ut, tester de ut i helgen med ungene
Hilsen Christina..nabo'n :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...